Százból kilencvenkilencszer a mamutok nyernek - ezért is elemzendő az a kivétel, amikor a kisember győz. Az index naponta frissülő videókkal és cikkekkel számolt be egy kávézó bérlői és a Mammut bevásárlóközpont tragikomikus küzdelméről. A végkifejletet még nem tudjuk, de az biztos, hogy a papírforma borult.
Mi történt?
24 napig élt elbarikádozva a Mammut 2-ben található Promenád kávézó egyik tulajdonosa egy munkatársával. A hely köré a Mammut igazgatósága kordont húzott, az áramot kikapcsolták, nem engedtek be senkit és semmit a helyiségbe. A kávézó főbejáratát a bevásárlóközpont lelakatolta, biztonsági őrökkel őriztette, és építési területnek álcázta.
A jogvita a kávézó bérleti szerződése miatt robbant ki, mely megállapodás 10 évre szólt. Ez ugyan augusztusban lejárt, de a szerződés szerint ezt egyoldalúan újabb 10 évre meghosszabbíthatják. A hosszabbítási igényt már májusban benyújtották, amit így meg is kaptak, de a Mammut a bérleti díjat irreálisan megemelte. A Mammut az alapján, hogy nincs megállapodás az új feltételekről, a szerződést is semmisnek tekintette, a Promenád üzemeltetői azonban úgy gondolják, hogy a szerződés fennáll, mert azt jogszerűen meghosszabbították. A kávézó kifizette a szeptemberi bérleti díjat, az emelés előtti díjszabás szerint. Az kávézó egy 15-25 százalékos bérletidíj-emelést elfogadott volna, de a Mammut az üzemeltetők közlése szerint 80-90 százalékos emelést akart - véleményük szerint azért, mert a bevásárlóközpont vissza akar lépni a szerződéstől, másnak adná ki a helyiséget.
Végül szeptember 15-én, némi dulakodást követően távoztak a Promenád kávézóból. Király Lajos, a kávézót bérlő Mimezin Kft. ügyvezetője elmondta, hogy hétfőtől tárgyalásokat kezdenek az üzletközpont vezetőségével a helyzet tisztázása érdekében.
A kávézó foglyai egy csatát mindenképpen megnyertek, ezt pedig két jó döntésük segítette: a megfelelő pozicionálás és a jól megválasztott, stratégiába illeszkedő eszközök.
A fenti index-videó már címválasztásában is jelzi ("A kisember legyőzte a Mammutot"), hogy kiválóan sikerült és a sajtó is használatba vette a Promenád "szereposztását", amelyben az igazságért küzdő, kicsi (tehát szimpatikus) bérlők harcolnak a nagy (tehát gonosz) bevásárlóközponttal.
A kávézó munkatársai a "beköltözéssel" egy figyelemfelkeltő eszközt választottak, amely permanens jelenlétet és eléréseket biztosított számára. A szokatlan akció a bulvármédia számára is érdekes témát adott, a Mammutot pedig kényszerhelyzetbe hozta. Az elbarikádozás csak fokozta a negatív megítélést, és további magas labdákat adott a kávézó "harcosainak".
Főleg úgy, hogy a Promenád folyamatosan újabb részletekkel szolgált a sajtó számára helyzetükről:
„Félünk attól, hogy a folyamatosan őrködő kigyúrt, kopasz biztonsági őrök behatolnak az Ingatlanba, illetve amennyiben kijövünk, további atrocitásoknak, fizikai erőszaknak leszünk kitéve”
"A kávézóban elzárták a vizet és kikapcsolták az áramot, a bentlévők egy lavórban mosakodnak."
"A hűtőben nagy mennyiségű hús maradt, ami hűtés nélkül rohadni kezdett. A húst végül sikerült eltávolítani, de szétfolyt levét nem engedték feltakarítani az ÁNTSZ munkatársainak, hiába hivatkoztak fertőzésveszélyre."
"Az elmúlt két hét alatt a kávézóban maradt üdítő- és ételtartalékot felélték, vizet és élelmet sem engednek bejuttatni. Egy kevés ételt és egy feltöltött telefont valahogy mégis sikerült becsempészni, így tudtak a külvilággal kapcsolatot tartani."
"egyik éjszaka egy 15 fős félelmet keltő csoport próbált nyomást gyakorolni a bent lévőkre, hogy hagyják el az üzletet"
"Másfél literes vizeket is dobálnak be, ezeket fazékba öntik és abban tisztálkodnak. A folyó vizet elzárták, így a wc-t nem tudják használni, azt szemeteszsákkal pótolják."
Sőt, még szolidáris szövetségeseket is kerestek, megelőzve a szomszédos bérlők esetleges ellenszenvét az akcióval. A bevásárlóközpontban lévő boltoknak eljuttatott, de a Mammut üzemeltetésének címzett levélben megírták, hogy az üzlethelyiséget 24 órán keresztül 15 fővel őrzik dupla óradíj mellett, ez a Promenád szerint heti 4 millió forintba kerül. Innentől pedig a bérlők alapvetően a Mammuttal lesznek kritikusak, ami a tőlük beszedett pénzt ilyen akciókra költi.
Mindeközben a Mammut vezetősége ritkásan és rosszul kommunikált. A vezérigazgatói közlemény nem vázolt saját, koherens verziót, nem próbált meg együttműködő, pozitívabb képet mutatni, nem hallottunk arról, hogy milyen kritikájuk van a kávézó felé. A nagy pláza helyett szinte csak a kis kávézó hangját hallottuk.
A Promenád az első menetet meggyőző, pontozásos fölénnyel megnyerte. Az ilyen ügyekben azonban könnyen fordul a kocka: a látványos kezdés után a sajtókommunikációt, a folyó peres eljárást (illetve a mögötte vitt egyezkedést) nagyban befolyásolni képes jogi pr-t tovább kell vinni, ha a csata után a háborút is meg akarja nyerni. Nem szabad eltűnni, nem szabad a Mammut nyilvánvaló időhúzó, a felejtést, a közvélemény érdektelenségét kívánó stratégiáját elfogadni. Mostantól ugyanis már a bevásárlóközpont van birtokon belül, a Promenádnak "csak" a nyilvánosság marad. Ezt kell tudni okosan használni, folyamatosan tájékoztatással, további akciókkal, a per és a tárgyalások állásáról adott híradásokkal.