Jogi PR

"Joga van hallgatni. Bármi, amit mond, felhasználható ön ellen a bíróságon. Joga van ügyvédet kérni..."

petrocelli.jpg

Facebook-oldalunk:


12 dühös ember

Friss topikok

Címkék

12 dühös ember (6) abúzus (1) alekosz (1) alstom (1) ártatlanságra ítélve (5) ártatlan apák (1) az ördög ügyvédje (12) a bennfentes (8) bakács tibor (2) baka andrás (1) balett (1) bánáti jános (1) bántalmazás (2) béna bűnöző (8) betörés (1) bevásárlóközpot (1) bilincs (1) bírósági tárgyalás (43) bkv (1) blikk (2) blog (3) blogajánló (1) bomba (1) borovszky tímea (1) börtönviszonyok (1) budaházy györgy (3) budai gyula (3) budapesti ügyvédi kamara (1) bulvár (2) bunda (1) büntetés (1) casey anthony (1) celeb (7) ciki (2) civil (1) civil tiltakozás (1) conrad murray (1) cozma ügy (2) cserni jános (1) csipak péter (1) csüllög zsigmond (1) damu roland (5) dániel péter (1) dezső antal (3) divat (1) dominique strauss kahn (1) dopping (1) dühöngőszoba (1) duna tv (1) d horváth gábor (1) ékes ilona (1) eljárási hibák (1) elnoki kegyelem (1) előzetes letartóztatás (2) elsőfokú ítélet (1) elszámoltatás (2) elzárás (1) emberölés (2) energiaital (1) erőszak (1) esküdtek (2) esküdtszék (2) etikai vizsgálat (1) eutanázia (1) facebook (1) fapál lászló (4) fargo (27) fazekas géza (1) fegyelmi eljárás (1) fejhosszúság (1) feljelentés (3) fellegi tamás (1) felmentés (1) film (1) fojtogatás (1) foltosház (1) fővárosi ítélőtábla (1) fővárosi önkormányzat (1) frizbi (2) futó barnabás (1) geréb ágnes (4) grespik lászló (1) gyermekotthon (1) gyurcsány ferenc (1) hagyó miklós (2) hajdú lászló (1) hajdú péter (2) hajdu péter (3) hajóbaleset (1) hassay zsófia (1) hell (1) hernádi zsolt (2) heti válasz (1) hírnévrontás (1) hivatali visszaélés (1) hm botrány (1) honlap (3) hunvald györgy (4) húsvét (1) hűtőláda (1) ii kerület (1) illegális letöltés (1) index (2) interjú (1) ipari kémkedés (2) istenkáromlás (1) ítélethirdetés (1) ivo sanader (2) jerry springer (1) jogi pr (1) jogos önvédelem (1) józsef attila (1) jó erkölcs (1) jucika (1) j krisztus (1) kádárista (1) kaincz pál (2) kaiser ede (2) kállai csaba (1) kamera (1) karaktergyilkosság (1) kárpáti miklós (1) kártérítés (2) kegyes halál (1) keleti gyorgyi (1) keller lászló (2) kémügy (1) kényszergyógykezelés (1) kényszerintézkedés (1) kényszerítő eszköz (1) képviselő (1) kerület (1) kettős mérce (1) kiricsi karola (1) kisbalta (1) klubrádió (1) knézy jenő (1) kolosi péter (1) kormos valéria (1) körösi tibor (1) korrupció (1) kovács tamás (1) közfelháborodás (2) közpénz (1) külföld (1) kunbaja (1) lakásügyek (1) lakatos csilla (1) lakóközösség (1) láng zsolt (1) legfelsőbb bíróság (3) lichy józsef (1) liptau claudia (1) lopás (1) magyar györgy (3) magyar nemzet (2) mammut (1) markó iván (1) média (25) médiahatóság (1) médiatanács (1) mester csaba (2) michael jackson (1) migránsok (1) miszori lászló (1) móri mészárlás (1) munkaügyi per (1) nagymellű (1) nagy andor (1) nagy lászló (1) negatív jogi pr (1) németh győző (1) nemi erőszak (1) nemzeti és etnikai kisebbségi jogvédő iroda (1) nyilvánosság (22) nyomásgyakorlás (2) nyomrögzítés (1) olvasói levél (2) önkormányzat (2) önpr (2) oprah winfrey (1) orbán viktor (1) o j simpson (1) palácsik tímea (2) papcsák ferenc (1) parkolás (1) parkolóhely (1) pas szindróma (1) pedofil (1) pelle andrea (1) perbeszéd (2) pest megyei bíróság (1) petíció (1) petrocelli sorozat (1) polgármester (3) promenád (1) rablás (1) raffael sándor (3) ravasz lászló (1) rendbírság (1) rendőr (2) réti lászló (1) rétvári bence (2) revizor (1) rezesova (1) rokkant (1) roma (1) romagyilkosságok (3) rtl klub (2) ruttner györgy (5) sajtó (1) sajtó helyreigazítás (1) simor ágnes (1) sírköves (1) sofőr (1) stohl andrás (9) sukoró (1) szabadi béla (1) szakszervezet (2) szar (1) szembesítés (1) személyiségi jog (1) szikinger istván (2) szimuláns (1) szombathy pál (1) szóvivő (1) s ábel (2) tamás bence gáspár (1) tanúfelkészítés (1) taraba sándor (1) tárgyalási jegyzék (30) tarlós istván (1) társasház (1) tasnádi (1) tasnádi péter (1) tátrai miklós (1) téves ítélet (1) történelmi perek (1) törvényszéki héják (6) törvénytől sújtva (8) tűzraktér (1) tv2 (3) ügyész (1) ügyészség (4) uj péter (1) ungvári attila (1) usa (2) uzsoki kórház (1) vadász jános (1) vágó istván (1) vágó lászló (1) vállalkozó (1) való világ (2) vámbéry rusztem (1) vastartály (1) védjegyoltalom (1) védőbeszéd (1) velkei tamás (1) velvet (1) versailles (1) verseny (1) vezetőszíj (1) videó (3) videofelvétel (1) viszkisdoboz (2) vujity tvrtko (2) vv eszter (1) weiszdorn róbert (1) west balkán (1) wieszt jános (1) zömök kft (1) zsák ferenc (1) zuschlag jános (1) Címkefelhő

Indul a romagyilkosságok büntetőpere: sérül-e a nyilvánosság?

2011.03.24. 19:10 Jogi PR

Nem túlzás azt állítani, hogy 2008-2009-es romagyilkosságok büntetőpere – a Cozma-gyilkosságé mellett – jelenleg a közvéleményt leginkább foglalkoztató bírósági ügy Magyarországon. A brutális gyilkosságokkal vádolt, jelenleg előzetes letartóztatásban lévő gyanúsítottak holnap állnak először a Pest Megyei Bíróság elé. A tárgyalást övező érdeklődés természetesen hatalmas. Blogunkban nem a bűncselekménnyel magával foglalkozunk, hanem azt vizsgáljuk, miként viszonyul a bíróság az igazságszolgáltatás nyilvánosságát garantáló alkotmányos alapjogokhoz. Összefoglaló megállapításunk röviden: rosszul. Kicsit bővebben: nagyon rosszul, de még mindig jobban, mint a legtöbb megyei bíróság.

 

 

Miért fontos a tárgyalások nyilvánossága?
A bírósági tárgyalások nyilvánosságának alapelvét az Alkotmány rögzíti. Az Alkotmány 57. § szerint a Magyar Köztársaságban mindenkinek joga van ahhoz, hogy valamely perben a jogait és kötelességeit  a  törvény  által  felállított  független  és  pártatlan  bíróság  igazságos  és  nyilvános tárgyaláson  bírálja  el. Az  Alkotmány  61.  §  (1)  bekezdése  szerint  mindenkinek  joga  van  a  szabad véleménynyilvánításra, továbbá arra, hogy a közérdekű adatokat megismerje, illetőleg terjessze.
A tárgyalások nyilvánosságára vonatkozó hazai szabályozást a polgári és a büntetőeljárásról szóló törvény, a sajtóról szóló törvény illetőleg a bíróság ügyviteli szabályairól szóló törvény tartalmazza. Zárt tárgyalás csak kivételes esetben, indokolt határozattal rendelhető el, például a tanúk személyiségi jogai, kiskorúak vagy államtitok védelme érdekében.
Az Alkotmánybíróság több határozatában is foglalkozott a tárgyalások nyilvánosságával. Legfontosabb,  58/1995.  (IX.15.)  határozatában az Alkotmánybíróság kifejti, hogy „A nyilvánosság mindenekelőtt az  igazságszolgáltatás  működésének  ellenőrzését  hivatott  biztosítani  a  társadalom  részéről  [...]  A tárgyalás nyilvánossága főszabály, amely azonban a bírság döntésének megfelelően korlátozható.” A magyar Alkotmánybíróság gyakorlata szerint a jogállami büntetőeljárás tisztességes voltának lényeges eleme a nyilvánosság kérdéséhez szorosan kapcsolódó pártatlan bírósághoz való jog, a védelemhez való jog érvényesülése és a fegyverek egyenlőségének elve. A nyilvánosság kizárásával folyó eljárásban ezen utóbbi alkotmányi követelmények vagy nyíltan is sérülnek, vagy a rájuk vonatkozó eljárási szabályok betartásának ellenőrizhetetlensége folytán sérelmet szenvedhetnek, ami ugyancsak  alkotmányellenes.
A társadalmi  ellenőrzés,  mint  a  nyilvánosság  legfontosabb  funkciója egy modern társadalomban a sajtón keresztül valósul meg, ezért kulcsfontosságú, hogy milyen szabályok alapján végezhetik munkájukat a média képviselői a bíróságokon.  Míg  a  büntetőeljárásban  a  fő  szabály  az,  hogy  hang‐és  képfelvételt  a  tanács  elnökének engedélyével lehet készíteni, addig a polgári eljárásban ez már engedély nélkül tehető meg, mivel a  hang‐és  képfelvétel  készítés  módja  az,  amelyet  a  bíróság  meghatározhat  nem  pedig  a  felvétel  készítésének lehetősége.
 

A hat halálos áldozatot követelő bűncselekmény-sorozatot Miszori László bíró vezetésével tárgyalja az öttagú bírói tanács. K. Árpád Sándort és társait előre kitervelten, aljas indokból, több emberen elkövetett emberölés bűntettével és más bűncselekményekkel vádolja a Pest Megyei Főügyészség. Az ügyet folyamatosan tárgyalja a bíróság,  július 13-ig összesen 34 tárgyalási napot tűztek ki. A perben várhatóan 165 tanút és 30 szakértőt hallgatnak meg, s a bíróságnak csaknem 30 ezer oldalnyi nyomozati iratból kell felkészülnie.

Természetesen az érdeklődés is hatalmas: 50 hazai és külföldi újságíró, fotós, operatőr regisztráltatta magát a büntetőper tárgyalására, de a civil hallgatóság száma is feltehetően magasabb lesz a szokásosnál. Egy öt felnőtt és egy kisgyermek halálával járó, országos politikai üggyé dagadt bűncselekmény-sorozat esetében persze egy átlagos hiradó-néző számára sem tűnik túlzónak ez az érdeklődés. Úgy tűnik azonban, a bíróság mégis meglepődött: csak 35 médiahelyet biztosítottak a 100 fős tárgyalóteremben, így a bejutás a regisztráltak számára is érkezési sorrendben történik. "Mindent megtettünk, hogy a körülményekhez képest a lehető legjobb feltételeket biztosítsuk a tárgyalássorozat lebonyolításához, de az előzetes várakozást lényegesen felülmúló érdeklődés, a fokozott biztonsági előírások és az eljáró tanács nyugodt munkafeltételeinek összehangolása óhatatlanul is okoz majd némi bonyodalmat”, - nyilatkozta az MTI-nek Kovács András, a megyei bíróság elnöke.

Közlése szerint a "bonyodalmakat" fokozza, hogy a védők nemrégiben bejelentették: nem tartják alkalmasnak a kijelölt levegőtlen tárgyalótermet a per lebonyolítására. A bíróság elnöke kiemelte: a biztonsági és egyéb szempontokat is figyelembe véve nem volt jobb megoldás, mint a Thököly úti épület legnagyobb tárgyalótermének kijelölése, a Legfelsőbb Bíróság termeinek igénybevételéről pedig szó sem lehet. A bérlés ugyanis túl drága lett volna, de a személyek és az iratok ide-oda szállítása is komoly akadályokba ütközne.

Nehéz elfogadni, de tény: azért nem biztosítja a bíróság a közvéleményt joggal foglalkoztató tárgyalás teljes körű nyilvánosságát, mert nincs pénz az iratok és a perben szereplők átszállítására a Thököly útról a Markó utcába. Pedig – becslésünk szerint – 34 tárgyalási nappal számolva is legfeljebb néhány százezres, s nem milliós tételről beszélünk.

Ezzel azonban még nincs vége a furcsaságoknak. A közvélemény tájékoztatását tovább nehezíti, hogy az előzetes ígéret ellenére a bíró döntése értelmében az újságírók mégsem juthatnak hozzá a 90 oldalas vádirathoz. Ez pedig, különösen azok után, hogy a regisztrált  újságírók egyharmada kiszorul a tárgyalásról, jelentősen megnehezíti a sajtó munkáját, és növeli a pontatlan tudósítások valószínűségét.

Ez az a pont, ahol komolyan sérül a tárgyalás nyilvánossága. Az Eötvös Károly Intézet 2010-ben készített részletes jelentést a hazai bírósági tárgyalások nyilvánosságáról. A jelentés egyik fontos megállapítása, hogy a sajtó akár a tárgyaláson történő  felvételkészítés korlátozása mellett is képes hatékonyan működni, amennyiben a bírósági iratok a média számára – az adatvédelmi szabályok és a személyhez fűződő jogok tiszteletben tartása mellett  –  széles  körben  hozzáférhetőek. De "mindenképp a  társadalmi ellenőrzés funkcióját ássa alá a szabályozás és a bírósági gyakorlat akkor, ha a bírósági iratok és ítéletek nem megismerhetőek még a média képviselőinek számára sem."

Ha bárki azt hinné, hogy a probléma arra vezethető vissza, hogy a Pest Megyei Bíróságon  a Magyarországon megszokottnál kevésbé készültek fel a nyilvánosság kezelésére, ki kell ábrándítanunk. A megyei bíróságok közül az egyik legátláthatóbban működő, leginkább tudatosan kommunikáló bíróságról van szó. Ez abban is kifejeződik, hogy a PMB a megyei bíróságok azon szűk csoportjához tartozik, amelyek az interneten is tájékoztatást adnak munkájukról. Önálló honlappal ugyan – a megyei szintű bíróságok 50%-hoz hasonlóan (!) – ők sem rendelkeznek, de legalább a közös bírósági portálon üzemeltetnek egy sajtószobát,  ahol rendszeresen közölnek releváns információkat az aktuális perekről.

Talán meglepő, de ez már megkülönböztetett figyelmet jelent ahhoz képest, hogy a legtöbb megyei bíróság még a kötelező, legszűkebb információkat tartalmazó ún. tárgyalási jegyzéket sem teszi közzé az interneten, hanem elvárja, hogy az érdeklődők személyesen zarándokoljanak el a helyszínen kifüggesztett faliújsághoz akár a megye távoli településeiről is. A Pest Megyei Bíróság abban is az élmezőnybe tartozik, hogy hírlevelet és sajtóközleményeket is kibocsát, így például a romagyilkosságok peréről is kiadott egy előzetes meghívót és egy regisztrációs felhívást. A bíróság 2008-ban a hazai gyakorlatban szintén kivételesnek számító módon, külön sajtószabályzatot is készített.

Éppen ezért tanulságos, hogy még e sok lépéssel társai előtt járó megyei bíróság példáján is világosan látszik, hogy a hazai bíróságok nyilvánosság-kezelési gyakorlata mennyire elmaradott az igazságszolgáltatás többi szereplőjéhez képest. Miközben a rendőrség, az ügyészség és az ügyvédi szakma egyre inkább professzionális eszközökkel próbál megfelelni tájékoztatási feladatainak, a bíróságok ezen a téren legalább húsz éves lemaradásban vannak. Ahogy az Eötvös Károly Intézet jelentése fogalmaz: a bírói kar gyakran fenyegetésként értékeli és érzi a nyilvánosság jelenlétét. A bíróságok inkább elszenvedik a nyilvánosságot, nem pedig élnek vele. Így történik ez a mostani per esetében is, amikor a nyilatkozó bíró "bonyodalomként" éli meg, hogy a tárgyalás nyilvánosságát biztosítania kell.

Ez pedig nemcsak a jogi pr szempontjából probléma, hanem az alkotmányos alapjogok érvényesülése szempontjából is.

≠≠≠

Frissítés 1: A bíróság csütörtök este mégiscsak kiadta a vádiratot. De nem mindenkinek, csak az MTI-nek. Íme a tudósítás. Még mindig nem világos, miért kell diszkriminálni a sajtó nagy részét, miért nem lehet egy közérdeklődésre számot tartó anyagot kitenni az internetre, vagy kiküldeni az érdeklődő újságírók részére.

≠≠≠

Frissítés 2: Az Index helyszíni tudósítása alapján igazoltnak tekinthetjük a nyilvánosság kezelésére vonatkozó aggályainkat: "A nagy médiaérdeklődés próbára tette a bíróságot, ahol az éjszaka folyamán különtermet rendeztek be egy, a tárgyalóterem történéseit zárt láncon közvetítő tévével, a kint rekedő újságíróknak. A bíró a tárgyalás elején megtiltotta az élő, képes vagy szöveges közvetítést, és később a stop.hu munkatársának el is kellett hagynia a közvetítőtermet."

A bejegyzés trackback címe:

https://petrocelli.blog.hu/api/trackback/id/tr722768843

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása