Az elmúlt időszak legsikeresebb kereskedelmi tévés produkciója a Való Világ című valóságshow volt. A nézettségi csúcsot hozó reality ugyanakkor Alekosz győzelme után, visszamenőleges hatállyal mégis ráfizetéses lehet: a beérkezett nézői panaszok és a proaktív vizsgálódás során tapasztaltak okán a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság együttesen már 232 millió forint bírságot szabott ki a műsorra - és még folytatódik a vizsgálódás.
Mi történt?
Több lépésben, összesen 232 millió forintra büntette a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa az RTL Klub Való Világ 4. szériáját. Ez a magyar gyakorlatban az eddig legnagyobb mértékű hasonló büntetés, amely annak fényében is különösen jelentős, hogy a produkció összköltségvetése másfélmilliárd forint. A médihatóság eljárása a valóságshow-val szemben lefolytatott vizsgálat során valamennyi kérdésben, így az eljárási határidők tekintetében is megfelelt a törvényi előírásoknak - nyilatkozta a médiatanács szóvivője, Kiricsi Karola. Az RTL Klub programigazgatója, Kolosi Péter korábban azt közölte: a csatorna bíróságon támadja meg a határozatokat, amelyeket azonban máig nem kapott kézhez. Nyilatkozata szerint megdöbbenéssel fogadták a közel negyedmilliárd forintos büntetést, és különösen furcsának találják, hogy a csaknem hat hónapig tartó műsorfolyam alatt a hatóság semmilyen figyelmeztetést nem alkalmazott, az utóbbi egy hétben viszont már másodszor értesítette a sajtót a tévécsatornára kiszabott bírságról. Kiricsi erre válaszul elmondta, hogy a testület a VV4 eddig elbírált tíz hetére vonatkozóan összesen 11 hivatalos levélben kereste a televíziót, amelyben részletesen tájékoztatta a vélelmezett jogsértések tényéről és azok vélhető értékeléséről. Az eddig elbírált adásokban 679 jogsértést tapasztalt a testület. A szóvivő szerint a 232 millió forintnyi büntetéssel lehetséges kiszabható bírság századát kapta a kereskedelmi csatorna.
Mit tett és mit tehet az RTL Klub, hogy a bíróságon megtámadandó határozat ne csak a jogi eljárás során, de a nyilvánosság előtt se legyen bélyeg rajta; miként tudja perbeli pozícióját a pr és kommunikáció eszközeivel segíteni?
Az látható volt, hogy az első komolyabb nézettségi csúcs után a csatorna megpróbált felkészülni a várható támadásokra. Kolosi Péter programigazgató a kezdetektől reagált az ügyekre, és egy felelősen szórakoztató, szabálykövető, sőt társadalmi célú kampányokat lebonyolító, valódi segítséget nyújtó műsor képét próbálta a nyilvánosság előtt megrajzolni.
Ehhez néha egészen apró dolgok kellenek - a nézők láthatták, hogy a villa a kezdetektől füstmentes volt, a dohányos lakók a teraszra vonultak cigarettázni. Ez az elemi udvariassági szabályokon és empátián túl fontos dramaturgiai elem is: a nézettséget generáló konfliktusok jó része úgy kezdődött, hogy a cigarettázásból visszatérő "összeesküvők" követtek el valamit, dohányzás közben történtek a nagy összeveszések és kibékülések, a kijelölt dohányzóhely teremtett plusz szeparációt és ezzel lehetőséget a cselekmény előrelendítésére.
Mégis, mikor a nemdohányzók védelmét szolgáló törvénymódosítás megszületett, a programigazgató jó érzékkel nyilatkozott rögvest a "szabályozás előtt járó" programról, ahol már korábban sem lehetett házon belül dohányozni. Sőt, szerveztek egy kvázi társadalmi célú benti kampányt is, ahol értékes nyereményekkel igyekeztek motiválni a dohányzó villalakókat a leszokásra - ez is olyan húzás volt, amely amellett,hogy büszkén kirakható az ablakba "jótettként", egyúttal eseményeket is generál: a nikotinmegvonástól őrjöngő VV Éva nyilvánvalóan jót tett a nézettségnek.
Ugyanilyen kettős, azaz tartalomgeneráló és pr szempontok alapján döntöttek több alkalommal is alkoholmentes hetek beiktatásáról - a programigazgató erre is előszeretettel hivatkozik a műsort érő kritikák kapcsán. Az pedig tény, hogy mindig, minden körülmények között kisípolták a káromkodásokat. Az értékközvetítés és pozitív szemléletformálás bizonyítékaként fog előkerülni az úgynevezett műveltségi hét is, ahol a villalakók stilizált-karikírozott iskolai körülmények között egyfajta sűrített tananyag elsajátítására voltak kötelesek, és ugyanígy lesz érv a katonai hét is.
Érdemes hozzátenni, hogy a ValóVilág vizsgálata és megbüntetése kapcsán a médiahatóság is élt a jogi pr eszközeivel. A hatósági vizsgálatokon túlmutató módszerekkel az érdeklődő nézők számára is érthető módon szemléltették a műsorban megjelenő aggályosnak ítélt tartalmak megjelenését. Bevezzették a ValóVilág Barométert, amely grafikonszerűen ábrázolja "a szexuális kontextusban megjelenő meztelenség, a trágár kifejezések gyakorisága, valamint negatív magatartásmintaként a dohányzás és az alkoholfogyasztás" képi megjelenítését a valóságshowban. A Médiatanács blogjában könnyedebb formában is körüljárták a témát, ahol szavazni is lehet arról, hogy a ValóVilág szerkesztősége megfelelően óvja-e a kiskorúakat az ártalmas tartalmaktól.
A kiszabott büntetést vitató bírósági eljárás kapcsán a jogi pr legfőbb érve az az adománygyűjtés lehet, melynek során a műsor 177 millió forintot gyűjtött a nézőktől, és utalt át a „Minden Gyerek Lakjon Jól" Alapítványnak. Kifejezetten ügyesen történt az ügy és a lebonyolító kiválasztása - a miniszterelnök főtanácsadója, az alapítványt vezető Hegedűs Zsuzsa még a műsorban is feltűnt; íme, egy eszköz, hogy másnap ne írjon rosszat rólunk a Magyar Nemzet! Sőt, a bírósági eljárás során minden bizonnyal az adománygyűjtő hét lesz az egyik legfontosabb hivatkozási pont, amivel a Való Világ démonizálása ellen érvelnek majd.
Bevett eszköz
Az RTL a korábbi valóságshowkban is használta a szimpátiakeltő eszközt: 2002-ben a ValóVilág első sorozatában egy nap alatt 20 millió forintot gyűjtöttek a Miskolci Kórház gyermekosztályának, az adományt egy csontvelő-átültetéshez szükséges készülék vásárlására fordították. A ValóVilág 2-ben 2003-ban a Debreceni Egyetem Gyermekklinika sebészeti osztályát egy úgynevezett laparoszkópos berendezéssel gazdagították az összegyűjtött több, mint 30 millió forintnak köszönhetően. A ValóVilág harmadik szériája sem maradt ki a jótékonykodásból, a 2004-ben megrendezett jótékonysági akcióban a Heim Pál Gyermekkórház Fejlesztéséért Alapítvány javára 75 millió forintot adakoztak a nézők. A gyermekkórház fül-orr-gégészeti osztályának egy új műtője készült el az adományból, új műszerekkel, megfigyelőkkel és játszószobával.
A csatorna az eddig kiszabott büntetés mellett jó eséllyel továbbiakra is számíthat. A most vizsgálandó, utolsó négy hónap alatt ugyanis szintúgy volt szex, csúnya beszéd és meztelenkedés a villában - melyek kapcsán a hatóság a médiatörvény gumiparagrafusait értelmezheti úgy is, hogy a főműsoridőben vetített jelenetek is törvénysértők voltak... melyek - érvel egyébként helyesen Kolosi - még így sem közelítik meg egy délutáni, fikciós sorozat erőszak- és szexualitás-dózisát.
Az RTL-nek ezért elemi érdeke, hogy érzékelhető társadalmi szimpátiát alakítson ki, jótékonysági akcióit, társadalmi célú kampányait állítsa szembe a hatósági szigorral. Mindehhez sikerrel hivatkozhat a műsor adománygyűjtésére, bízhat abban, hogy a miniszterelnöki főtanácsadó okán nem születhet summás ítélet a Való Világról, érvelhet a szenvedélybetegségek elleni, az iskolázottság melletti tematikus hetekkel.
Végül pedig fordulhat a nézőkhöz is. A Médiahatóság ugyanis egy alapvetően politikai szempontok alapján (és, valljuk be, jelentős részben politikai célok szolgálatára) megalkotott testület, mely érzékeny a közvélemény változásaira. Nem véletlen az sem, hogy a hatóság részérőé nem próbálkoztak a műsor megszakításával, kvázi betiltásával - nem mennek szembe milliós nézői tömegekkel. Az RTL-nek végső érvként most is érdemes belengetni a nézőknek, hogy a büntetések okán, illetve a direkt elsötétítések miatt nem tudják nézni kedvenc csatornájukat.
Mindeközben azonban érdemes mértéktartóan nyilatkozni, saját kampányunkat csak annyira elhinni, amennyire azt a praktikum diktálja. Amikor egy láthatóan mentális kihívásokkal küzdő fiatalemberhez hivatásos prostituáltakat küldünk be "menyasszonynak", akkor azt a műsort még véletlenül sem jellemezhetjük úgy, hogy "értéket közvetít".